خارش حساسیت پوستی

خارش حساسیت پوستی

احساس خارش در پوست حس ناخوشایندی است که فرد را وادار می کند پوست خود را بخاراند. دانشمدان معتقدند که حس خارش به نوعی در محافظت از پوست انسان در مقابل انگل ها و یا تشکیل سلول های مرده نقش دارد. دلایل ایجاد کننده ی حس خارش بسیار متنوع اند. مشکلات و بیماری های پوستی نظیر خشکی پوست، عفونت قارچی و … و یا بیماری هایی نظیر مشکلات کبدی و کلیوی و گاه گاهی هم سیستم ایمنی بدن و واکنش های حساسیتی اش باعث ایجاد خارش می شوند. خارش حساسیت پوستی یکی از شایع ترین وضعیت هایی است که افراد خارش را تجربه می کنند. انواع حساسیت های پوستی از جمله درماتیت تماسی، اگزما، کهیر و آنژیوادم می توانند باعث خارش پوست شوند.

قرمزی و خارش حساسیت پوست

قرمزی و خارش هر دو از علائم بارز حساسیت های پوستی هستند. ممکن است این علائم در هر جایی از پوست بدن ایجاد شوند. در بعضی موارد قرمزی و خارش حساسیت پوستی فقط در قسمت خاصی از پوست ایجاد می شود و در بعضی دیگر هم کل پوست بدن درگیر این عارضه می شود. شدت علائم حساسیت پوستی هم به میزان واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به ماده ی حساسیت زا و ویژگی های پوست افراد بستگی دارد. اغلب موارد حساسیت های پوستی کم خطر هستند و پس از برطرف شدن هیچ نشانی از خود باقی نمی گذارند؛ اما به هر حال علائمی مثل خارش و قرمزی آزار دهنده هستند و می توانند در روال عادی زندگی افراد اختلال ایجاد کنند.

خارش حساسیت پوست

درمان خارش حساسیت پوستی

حساسیت های پوستی درمان قطعی ندارند اما با یک سری روش های درمانی می توان علائم آن ها را برطرف نمود. اولین اقدامی که بایستی انجام شود شناسایی عوامل ایجاد حساسیت و دوری از آن ها است. با انجام این کار بسیاری از علائم حساسیت های پوستی ظرف مدت کوتاهی بدون انجام درمان خاصی برطرف می شوند. کارهایی مثل پوشیدن لباس های آزاد و خنک و یا دوش گرفتن با آب خنک می توانند به تسکین خارش پوست کمک کنند. مصرف داروهای آنتی هیستامین هم روشی موثر در خاموش کردن واکنش های بیش از حد سیستم ایمنی بدن است. استفاده موضعی از پمادها و لوسیون های ضد خارش نظیر هیدروکورتیزون و کالامین هم روشی آسان برای برطرف کردن خارش پوست است. مواد طبیعی از قبیل عصاره گیاه بابونه، بلغور جو دو سر، ریحان، آویشن، نعناع و آلوئه ورا هم برای درمان خارش پوست مفید هستند.