درمان خانگی حساسیت پوستی

حساسیت پوستی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به ماده یا عاملی که آن را خطرناک تشخیص داده واکنش نشان می دهد. شایع ترین علائم حساسیت پوستی عبارتند از: خارش، قرمزی، التهاب، دانه های قرمزرنگ، پوسته پوسته شدن، سوزش، خشکی و ترک خوردگی پوست. موثرترین راه برای جلوگیری از حساسیت پوستی خود داری از تماس با ماده یا عامل حساسیت زا است. اما به هر حال دوری از مواد حساسیت زا همیشه ممکن نیست که در این صورت برای درمان حساسیت های پوستی ایجاد شده می توان روش های درمانی خاصی را به کار برد. درمان خانگی حساسیت پوستی از جمله روش های درمانی ساده و در دسترس برای کنترل و برطرف کردن علائم حساسیت های پوستی معمولی هستند.

روش های درمان خانگی حساسیت پوستی

اولین توصیه این است که فرد از خاراندن پوست نواحی دچار حساسیت تا حد امکان بپرهیزد. پوشیدن لباس آزاد، کمپرس سرد و دوش گرفتن با آب خنک به آرام شدن پوست کمک می کنند. جوی دوسر نیز خواص ضد حساسیتی و همچنین مرطوب کنندگی خوبی دارد. چنانچه نواحی کوچکی از پوست دچار حساسیت شده، مقداری آرد جو دوسر را با آب مقطر ترکیب کرده تا حالت خمیری شکلی بگیرد سپس آن را برای ۳۰ دقیقه روی پوست بگذراید. اما چنانچه قسمت زیادی از پوست درگیر حساسیت است، یک فنجان آرد جودوسر را به آب ولرم وان اضافه کرده و حدود ۳۰ دقیقه داخل وان بروید. استفاده ی موضعی از ژل آوئه ورا هم در کاهش خارش ناشی از اگزما و دیگر حساسیت های پوستی موثر است. بابونه، ریحان، آویشن، نعناع و روغن زیتون تعدادی دیگر از مواد طبیعی هستند که می توانند حساسیت پوستی را کاهش دهند.

بهترین درمان خانگی حساسیت پوستی

روش های خانگی زیادی برای برطرف کردن علائم حساسیت پوستی وجود دارد که سالیان سال است مورد استفاد قرار می گیرند. این دستورالعمل ها اغلب ساده و کم عارضه هستند و حتی در صورتی که نتوانند علائم حساسیتی را به طور کامل برطرف نمایند در تسکین مواردی مثل خارش و سوزش پوست تا حدودی موثر هستند. از آن جایی که حساسیت های پوستی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و علایم حساسیت در همه ی افراد یکسان نیست بنابراین در مورد انتخاب روش های درمانی حتی روش های درمان خانگی حساسیت پوستی بایستی به این تفاوت ها توجه شود و اصطلاحا برای همه ی افراد نمی توان یک نسخه پیچید. چه بسا برخی افراد به همین مواد گیاهی و خانگی حساسیت داشته باشند و به عنوان مثال استفاده از جودوسر که از روش های خانگی رایج درمان این گونه حساسیت ها است برای آن ها موجب تشدید حساسیت شود.