انواع حساسیت پوستی

سیستم ایمنی بدن به گونه ای است هنگام مواجهه ی بدن با مواد حساسیت زا واکنش هایی نشان می دهد. حساسیت پوستی زمانی ایجاد می شود که علائم و نشانه های واکنش سیستم ایمنی بدن بر روی پوست اثر گذاشته و ظاهر شوند. قرمز شدن پوست، خارش، آماس و تورم، ایجاد دانه های کوچک جوش مانند، سوزش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست از جمله علائم شایع حساسیت پوستی هستند. انواع حساسیت پوستی برحسب عامل ایجاد حساسیت و نشانه هایشان تعریف شده اند که عبارتند از: درماتیت تماسی، درماتیت آتوپیک( اگزما)، کهیر، آنژیوادم و آنژیوادم ارثی. در بین موارد نام برده شده سه مورد اول شیوع نسبتا بالایی دارند و مورد آخر یعنی آنژیوادم ارثی بیماری نادری است.

درمان انواع حساسیت پوستی

توصیه های کلی برای برطرف کردن حساسیت پوستی وجود دارد البته معمولا برای درمان هر کدام از انواع حساسیت پوستی توصیه ها و درمان های تخصصی تری هم لازم خواهد بود. هر چند گاهی اوقات هم ممکن است علت حساسیت ایجاد شده مشخص نشود اما به هر حال حدالمقدور بایستی ازعامل یا عوامل ایجاد حساسیت دوری کرد و چنانچه حساسیت ناشی از تماس با مواد حساسیت زا باشد بایستی آن ها را از سطح پوست پاک نمود.از خاراندن محل حساسیت هم باید خودداری نمود چراکه ممکن است باعث تشدید علائم شود. اگر حساسیت ایجاد شده اگزمایی باشد، استفاده از موطوب کننده ها و پماد های موضعی که التهاب پوست را کاهش می دهند، موثرترین روش درمانی است. استفاده از آنتی هیستامین در اگزما به کاهش خارش کمکی نمی کند. در درمان کهیر و آنژیوادم هم معمولا آنتی هیستامین های خوراکی خارش را کنترل و ضایعات پوستی را برطرف می کنند.

انواع حساسیت پوستی چیست

کلینیک درمان انواع حساسیت پوستی

امروزه کلینیک هایی تخصصی برای درمان انواع حساسیت دایر شده اند . البته این کلینیک ها بیشتر در مورد مواردی از قبیل آلرژی های بینی، سرفه های آلرژیک، آلرژی های چشمی و آسم خدماتی مثل انجام تست آلرژی و واکسن درمانی را ارائه می دهند و در مورد حساسیت های پوستی کار زیادی نمی توانند انجام دهند؛ زیرا نتیجه ی روش هایی مثل تست آلرژی و واکسن درمانی برای آلرژی های پوستی خیلی قابل اعتماد و قابل قبول نیست. بنابراین چنانچه برای مواردی از مثل کهیر و دیگر حساسیت های پوستی به کلینیک آلرژی مراجعه نمایید، فقط در موارد خاصی برای شما تست آلرژی انجام می دهند و معمولا در حد مشاوره و راهنمایی در مورد درمان های طبی قابل انجام به شما کمک خواهند کرد.