حساسیت پوست صورت

واکنش های حساسیتی یا آلرژیکی در حقیقت واکنش بدن به برخی موادی است که آن ها را به عنوان عوامل خارجی و مضر شناسایی می کند. ماده ی حساسیت زا ممکن است از راه های گوناگونی مثل استشمام، خوردن، لمس کردن، گزش و نیش حشرات و … به بدن انسان منتقل شود. علائم واکنش های آلرژیک می توانند در تمام نواحی پوست بدن ظاهر شوند. پوست صورت هم یکی از متداول ترین قسمت هایی از پوست است که واکنش ها و حساسیت های پوستی در آن جا تظاهر پیدا می کنند. حساسیت پوست صورت می تواند بنا به دلایلی از قبیل حساسیت های فصلی، حساسیت به حیوانات و حشرات، درماتیت تماسی، حساسیت به برخی مواد غذایی، حساسیت به مواد آرایشی و بهداشتی، حساسیت به دارو، اگزما و آنافیلاکسی رخ دهد.

درمان حساسیت پوست صورت

اغلب حساسیت های پوستی موقتی هستند و خود به خود بهبود می یابند اما علائم حساسیت پوست صورت از جمله خارش، سوزش، پف و ورم، قرمزی، کهیر، دانه های قرمز رنگ کوچک، ترک خوردگی، خشکی و … هم ظاهر ناخوشایندی دارند و هم اینکه می توانند باعث مختل شدن زندگی روزمره ی فرد شوند. در مواردی هم ممکن است حساسیت های پوستی نشانه ی مشکلات جسمی جدی بوده و توجه به آن ها حیاتی باشد. برای درمان حساسیت های پوستی صورت به استثنای شوک آنافیلاکسی، بنا به نوع و علت حساسیت انجام اقدماتی مانند استفاده از کمپرس سرد، شستشوی صورت با آب خنک، استعمال داروهای موضعی ضد خارش و دریافت داروهای آنتی هیستامین می تواند کمک کننده باشد. در مورد شوک آنافیلاکسی نیز که علاوه بر علائم حساسیت پوستی علائم دیگری مانند تورم راه تنفسی، تنگی نفس و افت فشار خون دارد، مراجعه ی فوری به مراکز درمانی ضروری است.

حساسیت پوست صورت چیست

کلینیک درمان حساسیت پوست صورت

کلینیک های درمانی تخصصی برای درمان انواع آلرِژی و حساسیت وجود دارد که در این کلینیک ها خدمات مختلفی از قبیل خدمات مشاوره ای، تشخیصی و درمانی ارائه می شود. کسانی که حساسیت های پوستی شان به صورت مزمن در آمده و یا نمی دانند که به چه ماده یا عاملی حساسیت دارند، می توانند به این کلینیک ها مراجعه کنند تا با کمک پزشکان متخصص و انجام تست های تشخیصی با روش های درمانی تخصصی تر مشکل خود را برطرف و یا تحت کنترل در آورند. البته نتایج تست های تشخیصی پوست و یا ایمونوتراپی برای همه ی حساسیت های پوستی صورت نتایج مطمئن و قابل قبولی ندارد.