23 ژانویه 2019 بدون نظر 792 بازدید

علت نریختن مو در شیمی درمانی

شیمی درمانی از جمله رایج ترین روش های درمانی برای انواع سرطان ها است که معمولا به دنبال آن یک سری عوارض جانبی از جمله ریزش مو ایجاد خواهد شد. بسیاری از افراد بر این تصورند که همه ی کسانی که شیمی درمانی انجام می دهند، دچار ریزش مو می شوند؛ اما واقعیت این گونه نیست. علت نریختن مو در شیمی درمانی ربطی به قوی یا ضعیف بودن داروهای شیمی درمانی ندارد. روش های درمانی مرسوم برای درمان سرطان روده ی بزرگ باعث ریزش مو نمی شوند ولی روش های درمانی مرسوم برای درمان سرطان سینه اغلب با ریزش مو همراه خواهند بود. مسئله ی دیگری که در ریخته شدن یا ریخته نشدن موها بعد از شیمی درمانی تاثیر گذار است، ویژگی های فردی می باشد.

امکان نریختن موها بعد از شیمی درمانی

همه ی افرادی که پروسه ی شیمی درمانی را پشت سر می گذارند دچار ریزش مو نمی شوند و همچنین شدت و الگوی ریزش مو بعد از شیمی درمانی در افراد مختلف یکسان نخواهد بود. برخی از افراد به صورت طبیعی و بدون انجام دادن روش یا درمان خاصی پس از شیمی درمانی موهایشان ریخته نمی شود و برخی دیگر با انجام یک سری اقدامات از ریزش موها جلوگیری می کنند. در حال حاضر روشی برای جلوگیری صد در صدی از ریزش مو بعد از شیمی درمانی معرفی نشده است اما تاثیر یک سری اقدامات در مورد این مسئله چشمگیر و قابل قبول است.

علت نریختن مو در شیمی درمانی چیست

جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

ریزش مو ناشی از شیمی درمانی هنگامی ایجاد می شود که فولیکول های مو در فاز فعال باشند و بتوانند داروهای شیمی درمانی را جذب کنند. حال اگر از جذب دارو توسط فولیکول مو جلوگیری شود، ممکن است که موها بعد از شیمی درمانی ریخته نشوند. روش نوینی که امروزه برای جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی مطرح شده است، استفاده از کلاهک های سرد پوست سر کننده طی پروسه ی شیمی درمانی می باشد.

علت نریختن مو در شیمی درمانی

علت نریختن مو در شیمی درمانی هنگام استفاده از کلاهک های سرد کننده این است که با سرد شدن پوست سر، جریان خون و عملکرد سلول های فولیکول مو کاهش می یابد و به این ترتیب داروهای شیمی درمانی کمتر توسط فولیکول های مو جذب می شوند. استفاده از این تکنولوژی فقط برای بیماران مبتلا به سرطان سینه مورد تایید قرار گرفته است اما در حال کارآزمایی برای دیگر سرطان ها نیز می باشد.

منبع : کلینیک تخصصی کاشت موی طبیعی  آریا ایران نوین

به اشتراک بگذارید